Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2012

Για μια απόφαση της Επιτροπής Παιδείας που δίνει όλο ... "το ρευστό" στα δημοτικά!


Στο blog του φίλου, δημοτικού συμβούλου Γ. Τσιρίδη αναρτήθηκε επιστολή προς το Δημοτικό Συμβούλιο  με τίτλο «για μια απόφαση της Επιτροπής Παιδείας που δίνει όλο το ρευστό στα δημοτικά…» Στην επιστολή αναφέρονται κάποια αποσπασματικά στοιχεία σχετικά με τα σχολεία, υπάρχουν έμμεσες και άμεσες μομφές για τη στάση των μελών της επιτροπής, για συντεχνιακή λογική, αλλά και μια θέση (συζητήσιμη) για ομόφωνες αποφάσεις . 
Δημοσιεύουμε και την επιστολή του Νικ. Χάνου εκπαιδευτικού και μέλους της επιτροπής παιδείας που στάλθηκε στο Blog του Γ. Τσιρίδη για ένα άλλο παρόμοιο σχόλιο για το ίδιο θέμα (δεν δημοσιεύτηκε) για να υπάρχει και η άλλη άποψη για όσους ενδιαφέρονται.

Με μια επισήμανση μόνο: δεν υπάρχει ρευστό και η επιτροπή παιδείας διαχειρίζεται την φτώχεια των επιχορηγήσεων που αναλογεί στα σχολεία μας.  Τα ποσά των  επιχορηγήσεων  είναι 40% μικρότερα σε σχέση με την περσινή χρονιά και η τελευταία δ’ δόση προς διανομή ήταν 133.000 ευρώ περίπου για περίπου 80 σχολεία όλων των βαθμίδων, όταν ο τόνος πετρελαίου έχει 1.000 και πλέον ευρώ.

 

   "Αναγκαία απάντηση στο σχόλιο για την πρόταση της Επιτροπής Παιδείας!
Φίλε Γιώργο καλησπέρα,
Επειδή για πολλά χρόνια συμμετέχω στην Επιτροπή Παιδείας του Δήμου Κερατσινίου και τελευταία στην Επιτροπή Παιδείας του νέου Δήμου Κερατσινίου Δραπετσώνας, ως εκπρόσωπος των εκπαιδευτικών και επειδή συμμετείχα στη συνεδρίαση την οποία μνημονεύεις στο σχόλιο σου, στην οποία πάρθηκε αυτή η «προκλητική και απαράδεκτη απόφαση της κατανομής των χρημάτων μεταξύ πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης», θεωρώ υποχρέωση μου να σε ενημερώσω και  να υπερασπιστώ τη θέση μου στην επιτροπή, η οποία επιτροπή όπως γράφεις «μόνο σχέση με την παιδεία δεν έχει!»

Η Επιτροπή Παιδείας είναι ένα συμβουλευτικό όργανο για την εκπαιδευτική πολιτική του Δήμου, εισηγείται και η τελική απόφαση για κάθε θέμα ανήκει στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Η εμπειρία από τη λειτουργία των επιτροπών παιδείας ανά την Ελλάδα έχει δείξει ότι σε πολλές περιπτώσεις οι επιτροπές παιδείας κινούνται στα όρια της τυπικής λειτουργίας και λειτουργούν με αποσπασματικό και επιφανειακό τρόπο και στις περισσότερες περιπτώσεις χειρίζονται θέματα μη ουσιαστικά. Στον πρώην Δήμο Κερατσινίου η Επιτροπή Παιδείας τα τελευταία χρόνια λειτουργούσε ικανοποιητικά και ουσιαστικά και έχει πάρει θέση για όλα τα μεγάλα θέματα που προέκυψαν.
Επιπλέον στο βασικό θέμα της κατανομής των χρημάτων στις σχολικές μονάδες,  πήρε αποφάσεις με τρόπο αξιοπρόσεκτο και αξίζει να τονιστεί ότι σχεδόν όλα τα σχολεία του Κερατσινίου, εκτός από ένα, είχαν πλεονάσματα στους ετήσιους απολογισμούς τους τα τελευταία χρόνια, με σαφώς μεγαλύτερα ποσά των σχολείων της δευτεροβάθμιας, τα στοιχεία είναι στη διάθεση όλων από το γραφείο παιδείας. Επιπλέον είναι αξιοσημείωτο ότι  την τεχνογνωσία που αναπτύχτηκε με τα χρόνια από τη λειτουργία της επιτροπής και την κατανομή των πιστώσεων ζήτησαν και πήραν πολλές άλλες δημοτικές επιτροπές από το Γραφείο Παιδείας του Δήμου Κερατσινίου. Τέλος έχει  κάποια αξία να τονιστεί ότι τα μέλη της Επιτροπής Παιδείας τοποθετούνται στην επιτροπή μετά από προτάσεις των φορέων που εκπροσωπούν και δεν λαμβάνουν κανενός είδους αποζημίωση.

Θεωρώ όμως,  επειδή το σχόλιο για τη συγκεκριμένη απόφαση είναι ισοπεδωτικό και άδικο, «η επιτροπή δεν έχει καμία σχέση με την παιδεία», να «απολογηθώ» και να ενημερώσω για το πνεύμα της απόφασης και τις παραμέτρους που συνυπολογίστηκαν μιας και το επόμενο αναλυτικό σχόλιο που προανήγγειλες δεν το είδα.

Η επιτροπή παιδείας είχε να αντιμετωπίσει το εξής θέμα: Τα χρήματα στον πρώην Δήμο Κερατσινίου μοιραζόταν με ποσοστό 35% για τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και 65% για τα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ στον πρώην Δήμο Δραπετσώνας το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 60% για τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και 40% για τα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Γεγονός απολύτως φυσιολογικό μιας και τα σχολεία της Δραπετσώνας ήταν 6 της δευτεροβάθμιας και 5 δημοτικά, 4 νηπιαγωγεία της πρωτοβάθμιας με μικρότερο αριθμό μαθητών, ενώ του Κερατσινίου ήταν 26 δημοτικά και 30 νηπιαγωγεία για την πρωτοβάθμια και μόνο 11 γυμνάσια, λύκεια.

Η επιτροπή παιδείας πήρε τη συγκεκριμένη απόφαση με κριτήριο αυτά τα λίγα χρήματα, τα οποία συνεχώς λιγοστεύουν να μοιραστούν όσο πιο δίκαια γίνεται στα σχολεία του Δήμου μας, ώστε τα σχολεία να λειτουργήσουν με όσο το δυνατόν  λιγότερα προβλήματα.

Η επιτροπή αποφάσισε, όχι ομόφωνα, για την τρέχουσα χρονιά να παραμείνει στο ποσοστό που ίσχυε στο Δήμο Κερατσινίου, εφαρμόζοντας όμως την υπουργική απόφαση (8440/24-2-10, άρθρο 2), η οποία λέει ότι  η κατανομή των πιστώσεων για την κάλυψη των αναγκών των σχολικών μονάδων γίνεται με κριτήρια τον αριθμό των μαθητών, των αριθμό αιθουσών διδασκαλίας, την παλαιότητα των κτιρίων, την ύπαρξη γυμναστηρίων και άλλους ειδικούς λόγους.

Πιο συγκεκριμένα: τα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στο νέο ενοποιημένο Δήμο είναι περισσότερα από τα σχολεία της δευτεροβάθμιας και έχουν 342 αίθουσες  διδασκαλίας  έναντι 190 των σχολείων της δευτεροβάθμιας. Οι μαθητές είναι  6488 στην πρωτοβάθμια και 4560 στη δευτεροβάθμια (Στοιχεία από Διεύθυνση Πειραιά). Επιπλέον, 24 δημοτικά σχολεία λειτουργούν ως ολοήμερα και έχουν ειδικά έξοδα λειτουργίας (περισσότερες ώρες θέρμανση, μεγαλύτερες ανάγκες καθαριότητας, κλπ)  και τέλος από τα σχολεία, δύο είναι ειδικά σχολεία με ό,τι αυτό συνεπάγεται  και 17 τμήματα λειτουργούν ως τμήματα ένταξης.

Στην ίδια απόφαση της επιτροπής προβλέπεται να δίνεται σε ποσοστό 3% από κάθε δόση κατανομής και πριν την αρχική κατανομή στα σχολεία της δευτεροβάθμιας ΕΠΑΛ και ΣΕΚ, εκτιμώντας τις αυξημένες ανάγκες λειτουργίας των.

Θα πρέπει επίσης να σημειώσουμε ότι η επιτροπή έλαβε υπόψη της ότι τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν ένα σοβαρό έσοδο από τη λειτουργία των κυλικείων. Τα  κυλικεία των σχολείων της δευτεροβάθμιας έχουν διπλάσια και τριπλάσια μισθώματα από τα σχολεία της πρωτοβάθμιας.
Τέλος η επιτροπή δεσμεύτηκε στη διάρκεια της χρονιάς να παρακολουθήσει τη λειτουργία των σχολείων και να αντιμετωπίσει πιθανόν έκτακτες καταστάσεις ή να αντιμετωπίσει δυσκολίες ή ακόμα να λειάνει αδικίες από τη λειτουργία ειδικών συνθηκών κάποιων σχολείων με έκτακτες επιχορηγήσεις.

Πράγματι το κλίμα στη συνεδρίαση πολώθηκε και η απόφαση πάρθηκε με ψήφους 4-3. Έγιναν προσπάθειες κοινής απόφασης, όμως δεν προέκυψε, αλλά μέχρι εκεί, ούτε χαρακτηρισμοί, ούτε παρατράγουδα, απλά δεν υπήρξε σύγκλιση επιχειρημάτων. Όμως υπήρξε και κάτι ουσιαστικό,  η επιτροπή συμφώνησε να εφαρμοστεί η απόφαση για ένα χρόνο, υπάρχει το καλό παράδειγμα του πρώην Δήμου Κερατσινίου που εφάρμοσε για χρόνια αυτό το σύστημα με καλά αποτελέσματα.  Όταν θα κατατεθούν οι απολογισμοί  του 2012, θα επανεκτιμηθεί η κατάσταση και να υπάρξουν τυχόν τροποποιητικές παρεμβάσεις που κριθούν αναγκαίες. Για την ιστορία την τελική πρόταση (κατανομή 65%-35%) ψήφισαν εκτός από τους εκπροσώπους της πρωτοβάθμιας και η ένωση γονέων Κερατσινίου-Δραπετσώνας.

Κλείνοντας θα επανέλθω στο «προκλητική και απαράδεκτη απόφαση», θα δεχτώ ότι ίσως δεν ήταν η καλύτερη απόφαση ή ακόμα ότι είναι μια μη αντικειμενική απόφαση, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν είχε δόλο και σκοπιμότητα, ήταν μια απόφαση ευθύνης απέναντι στα παιδιά όλων των σχολείων του Δήμου μας η οποία θα κριθεί με την εφαρμογή της.  Όσο για το άκρως προσβλητικό η επιτροπή «μόνο σχέση με την παιδεία δεν έχει!»,  έχω να πω ότι πραγματικά με αιφνιδίασε.  Στην επιτροπή όλοι μας συμμετέχουμε ανιδιοτελώς, αποφασίζουμε με κριτήρια απολύτως εκπαιδευτικά, θυσιάζοντας προσωπικό χρόνο, και προσπαθούμε για το καλύτερο χωρίς βέβαια να διεκδικούμε το αλάθητο!
Καλό Βράδυ  Νικ. Χάνος 

Το σχόλιο του Γ.Τ. στο οποίο αναφέρεται η παραπάνω απάντηση 
Β.-Η Επιτροπή Παιδείας συζήτησε το θέμα της κατανομής των πιστώσεων ανάμεσα σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση και πήρε απόφαση να κατανείμει τις σχετικές πιστώσεις με ποσοστό 65% για τα δημοτικά και 35% για γυμνάσια και λύκεια!! Απόφαση όχι απλά απαράδεκτη αλλά και προκλητική. Που πάρθηκε βέβαια με κάποια προσχήματα (π.χ. αριθμός αιθουσών, σχολείων κλπ.) αλλά οριακά, με ψήφους 4-3, και με τους εκπροσώπους της πρωτοβάθμιας να ψηφίζουν υπέρ του εαυτού τους και της δευτεροβάθμιας επίσης υπέρ των δικών τους σχολείων. Ότι η κατανομή είναι απαράδεκτη το είπα και θα το αναλύσω επαρκώς κάποια άλλη στιγμή, εδώ θα σταθώ στο 4-3! Εκεί κατάντησε η επιτροπή παιδείας που θα έπρεπε -αν ήταν επιτροπή ΠΑΙΔΕΙΑΣ και όχι ΜΟΙΡΑΣΙΑΣ- να βγάζει ΟΛΕΣ τις αποφάσεις της ομόφωνα, συνθέτοντας και όχι διαιρώντας. Αν κάτι μας διδάσκει αυτή η επιτροπή παιδείας είναι ότι μόνο με την Παιδεία δεν έχει σχέση! Κρίμα! Και αναρωτιέμαι τι θα έλεγαν οι μαθητές των γυμνασίων και των λυκείων της περιοχής μας αν μάθαιναν πόσο τους υπολογίζουν οι αρμόδιοι … κάνουν απεργίες και καταλήψεις για ψύλλου πήδημα, τι θα έπρεπε να κάνουν τώρα που τους φέρονται έτσι;